GrootGroenPlus: gezamenlijke inspanning voor groots succes
In de afgelopen twee jaar is keihard gewerkt aan de voorbereidingen van GrootGroenPlus 2021. In 2020 is uitgebreid ervaring opgedaan met het organiseren van een digitale editie, zodat er dit jaar de mogelijkheid was om tot een hybride event te komen. Van 6 t/m 8 oktober 2021 was het dan zo ver. Een fysieke 31e editie van vakbeurs GrootGroenPlus, in combinatie met een digitaal programma en zeer uitgebreide deelnemersprofielen inclusief een zoekmachine van het actuele aanbod van alle groene deelnemers. Deze zoekmachine blijft nog een paar weken actief.
Doorstroomlocatie
Vanaf juli werd voor een beursopzet gekozen waarbij sprake was van een doorstroomlocatie, anderhalve meter afstand, eenrichtingsverkeer en een horecaterras. Hoewel kort voor de start van de beurs bleek dat coronapassen het mogelijk maakten om de oude vorm te handhaven, is er toch voor gekozen om de doorstroomlocatie te blijven hanteren.
Dit bleek de juiste keuze; zo’n 35 tot 40 procent van de aanwezigen is alleen gekomen omdát er sprake was van een doorstroomlocatie en afstand. Men is nog steeds voorzichtig bovendien zitten we in het griepseizoen. GGP heeft nooit risico’s genomen maar middels weloverwogen besluiten steeds gekozen voor meer maatregelen dan noodzakelijk.
Tevredenheid
Er zijn veel deelnemers en bezoekers gepolst. Wat was men enthousiast om elkaar weer te zien, de levende materialen te kunnen voelen en ruiken en om relaties weer te kunnen begroeten onder het genot van een kopje koffie. Het publiek voelde zich welkom. Dat startte al op de (gratis) parking, bij de begeleiding naar de vele shuttles. Er mochten dit jaar zoveel bezoekers verwelkomd worden, dat voor het eerst in 5 jaar overwogen is om een tweede bezoekersparking te openen. De ticketregistratie moest tot twee keer toe worden stil gelegd, omdat het maximale aantal bezoekers voor dat moment bereikt was. De sfeer was dus weer als vanouds en waar GrootGroenPlus om bekend staat: een uitstekend relatieplatform.
Warme deken
Voor extra veiligheid zijn personeel, organisatie en shuttle chauffeurs dagelijks getest. Professionele bedrijven voor schoonmaak van toiletten en gladde oppervlakken werden ingehuurd. Er waren volop stewards om de mensenstromen te sturen. De woensdag begon regenachtig, maar de donderdag en vrijdag waren zonnig en warm. Hoewel deze editie natuurlijk niet vergeleken kan worden met andere edities, was wederom het gevoel van de warme deken herkenbaar voor de aanwezigen. Op het horecaterras heerste een gezellige drukte.
Zowel de bezoekers als deelnemers waren positief en tevreden. Deelnemers waren er trots op hun producten weer te kunnen tonen en er uitleg bij te kunnen geven. Er waren 220 deelnemers die nog steeds voor een kilometer looppad zorgden. Iets minder dan normaal, vanwege het beperkte aantal beschikbare vierkante meters en de regels voor het behouden van een doorstroom. Er was een techniekveld, er waren nieuwigheden en uitreikingen van diverse standprijzen t.w. Jan van Dongen, Jac Lodders en de Zunderts Groen Imago Prijs. Ook waren er uitreikingen van het Boomfeestdaglabel, de medailles voor de nieuwigheden en de KVBC-awards.
Hybride
Alle dagen waren goed gevuld. Traditiegetrouw was donderdag de drukste dag en was de groep op vrijdag wat kleiner - maar wel kwalitatief goed. Veel bezoekers en deelnemers waren ook actief op sociale media, wat voor veel extra reuring zorgde. Uiteraard was er tijdens dit hybride evenement ook een online programma, dat in video, foto en woord terug te vinden is op de website, in de beursapp en via de webapp. De externe persexcursies bij Pieter Heynen, Traycon en ADM Greentraders zijn terug te kijken via ons YouTube-kanaal.
Duidelijk was dat iedereen het prettig vond elkaar weer te zien. Opvallend was ook de mate van internationaal publiek. Vele landen en talen waren vertegenwoordigd. Boomkwekers, architecten, tuincentra, hoveniers en handelaren wisten de weg naar de deelnemers te vinden. Maken het weten van aantallen en percentages een verschil? Het is een speciale eenmalige editie. Niet te vergelijken met voorgaande jaren en hopelijk niet met toekomstige edities. Toch sommen we er een aantal op: woensdag was er 32% van het totale bezoek, donderdag 38% en op vrijdag 30%. 30% van het totale aantal bezoekers kwam uit het buitenland waarvan 42% uit België, 12% uit Duitsland, 7% uit Polen, 6% uit Frankrijk, 4% uit Engeland, 3,5% uit de Oekraïne, 3,5% uit Italië, 2,5% uit Denemarken. Het overige percentage was verdeeld over nog eens 22 andere landen. Van de vakbezoekers gaf 60% aan eigenaar te zijn van het bedrijf namens wie men de beurs bezocht. 5,3% gaf aan een tuincentrum te hebben, 9% gaf aan een handelsonderneming te zijn, 49% gaf aan zelf kweker of producent te zijn, het overige percentage was verdeeld over toeleveranciers, techniek, overheid, opleiding, hoveniers, groenorganisaties en architecten.
Dank
GrootGroenPlus is dankbaar voor het geduld en de betrokkenheid van deelnemers, leveranciers en pers. Zonder hen was het niet gelukt. Dankbaar voor het vertrouwen dat de duizenden bezoekers in het platform hebben gehad. Ze wisten de deelnemers in grote getalen te vinden en werden warm ontvangen, daarmee is de opzet geslaagd.
Het is inmiddels mogelijk om aan te melden voor Groenbeurs Zundert op 19 en 20 januari 2022 en Vakbeurs GrootGroenPlus van 5 t/m 7 oktober 2022 via de inschrijfformulieren op de websites.
